The photographs of the series “Heimat” are documentary shots of an erotic photography workshop held in Austria for which I have been booked as lighting assistant. The project focusses on the production conditions of erotic photography, the male gaze and the endless loop of constructing “Heimat”. (Heimat is a term that has no equal word in english – it is connected to homeland, stereotyping and the emotinal connection to ones origin.)
In this case the photographs recall postcards with the “nasty joke” available aside alpine slopes and tourist sites. The endless repitition of alpine clichès including erotic immaginations of sex obsessed alpine girls (Dirndl) or sayings like “there are no sins in the alps” collide with the tough reality of erotic image production. Here one sees rented locations and underpaid, freezing models from eastern europe trying to pose like lascivious “Alm Amazones” whereas the photographers are acutely transported with joy.
The postcards document conditions of work and evoke the vivid discussion on representation and the male gaze. The framing of the image exhibits the act of picture making itself without exposing the identity of the photographers. Altough the vision of the artist - in this case photographer of second sight - is observant, the sharpness of this gaze reminds us that photographic images never generate themselves.
Die Fotografien zum Projekt Heimat sind dokumentarische Aufnahmen eines Erotik Fotografie Workshops in Österreich. Im Fokus des Projekts stehen die Produktionsbedingungen dieser Erotikfotografie und das stetige Reproduzieren von “Heimat”. Die Postkarten erinnern an jene Grußkarten mit dem “schmutzigen Witz”, die man in Läden abseits der Piste oder dem See erwerben kann um Urlaubsgrüße aus den Alpen zu schicken.
Die hier angesprochene Almerotik spielt die absurden Klischeebilder der Alpenregionen endlos durch. Sprüche wie “Auf der Alm gibts ka Sünd” und Vorstellungen von sexbesessenen “Dirndln” kollidieren mit Produktionsrealitäten, die fernab des Klischees liegen. So sind es hier angemietete Inszenierungsorte und unterbezahlte tschechische Models, die frierend versuchen die lüsternen “Almamazonen” darzustellen während die Fotografen ihrer Entzückung kaum standhalten können.
In this case the photographs recall postcards with the “nasty joke” available aside alpine slopes and tourist sites. The endless repitition of alpine clichès including erotic immaginations of sex obsessed alpine girls (Dirndl) or sayings like “there are no sins in the alps” collide with the tough reality of erotic image production. Here one sees rented locations and underpaid, freezing models from eastern europe trying to pose like lascivious “Alm Amazones” whereas the photographers are acutely transported with joy.
The postcards document conditions of work and evoke the vivid discussion on representation and the male gaze. The framing of the image exhibits the act of picture making itself without exposing the identity of the photographers. Altough the vision of the artist - in this case photographer of second sight - is observant, the sharpness of this gaze reminds us that photographic images never generate themselves.
Die Fotografien zum Projekt Heimat sind dokumentarische Aufnahmen eines Erotik Fotografie Workshops in Österreich. Im Fokus des Projekts stehen die Produktionsbedingungen dieser Erotikfotografie und das stetige Reproduzieren von “Heimat”. Die Postkarten erinnern an jene Grußkarten mit dem “schmutzigen Witz”, die man in Läden abseits der Piste oder dem See erwerben kann um Urlaubsgrüße aus den Alpen zu schicken.
Die hier angesprochene Almerotik spielt die absurden Klischeebilder der Alpenregionen endlos durch. Sprüche wie “Auf der Alm gibts ka Sünd” und Vorstellungen von sexbesessenen “Dirndln” kollidieren mit Produktionsrealitäten, die fernab des Klischees liegen. So sind es hier angemietete Inszenierungsorte und unterbezahlte tschechische Models, die frierend versuchen die lüsternen “Almamazonen” darzustellen während die Fotografen ihrer Entzückung kaum standhalten können.
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